ردیف
|
پرسش
|
پاسخ
|
1
|
مهلت ارسال مدارک برای بررسی در کمیته ارزیابی کیفی، فنی و مالی تا چه تاریخی است؟
|
مهلت ارسال مدارک جهت بررسی در کمیته ارزیابی کیفی، فنی و مالی مصوبه 279 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تا تاریخ 1398/04/19 تمدید شد. خبر مربوط در پایگاه اطلاع رسانی سازمان اطلاع رسانی شده است.
|
2
|
مدارک و مستندات برای درخواست پروانه اپراتور ماهوارهای چیست؟
|
مستندات اشاره شده در بندهای متعدد ماده 7 و جداول مندرج در پیوست شماره یک مصوبه 279 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (به تفکیک اجزای تعیین شده)
|
3
|
در صورت حذف بانکها آیا امتیازهای جدول شماره 2 پیوست شماره 1 مصوبه تغییر میکند؟
|
با توجه به حذف بانکها با استناد به مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام بانکی کشور؛ امتیازهای ردیف 2 و 3 جدول شماره 2 بازنگری شد و پس از اخذ مصوبه از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اطلاع رسانی میشود.
|
4
|
عدم تناسب امتیاز کنشگران مانند FCP با 3 امتیاز که تمایلی به داشتن 10 درصد سهام ندارند. تصمیمات جدید برای متناسب سازی امتیاز در جدول 3 (توانمندیهای فنی) برای دارندگان پروانهFCP، SAP و MNO چیست؟
|
جدول امتیازهای مربوط به حداقل توان مالی از حداقل توان فنی شرکتهای عضو کنسرسیوم از یکدیگر مستقل میباشند و کاملا مشخص شده است که هرشرکت برابر سهم مشارکت خود در کنسرسیوم به چه میزان امکان حضور و امتیاز خواهد داشت . ضمناً امتیازهای تخصیص یافته در جداول، منتج از بررسی ها و مطالعات صورت گرفته در زمان تدوین مصوبه میباشد که توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز تایید شده است.
|
5
|
چرا امتیازMNO با توجه به مصرف سیگنال و بزرگی برابر با 5 و امتیاز SAP با اندازه کوچکتر برابر با 6 است؟
|
پیشنهاد بازنگری امتیاز حضور هر یک ازکنشگران ردیفهای 2 الی 4 مندرج در جدول شماره 3 به کمیسیون برابر نظر کمیته ارزیابی ارائه می شود که پس از اخذ تایید از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اطلاع رسانی میشود.
|
6
|
میزان مشارکت وزارت در این طرح را با توجه به هزینه بالای این پروژه مشخص نمایید.
|
برای مشارکت بخش دولتی هیچ الزامی در مصوبه تعیین نشده است، اگرچه برابر بند 7-5 مصوبه امکان مشارکت بخش دولتی و حاکمیتی، با مجموع سهام مستقیم و یا غیرمستقیم، 20% ممکن میباشد. لیکن تمام تلاش ها، بر این قرار دارد که تا حد امکان شرایط و تمهیداتی برای وارد شدگان به این حوزه، که پس از اخذ پروانه، اقدامات موثر و مورد وثوقشان به تایید وزارت رسیده است، فراهم شود، البته در حال حاضر تنها مرجع مقرراتی موضوع، مصوبه شماره 279 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است.
|
7
|
نحوه اعلام آمادگی چگونه است؟
|
متقاضیان میبایست براساس مفاد اصول حاکم و مصوبه مذکور و بطور خاص مطابق ماده 7 مصوبه شماره 279 کمیسیون نسبت به ارسال تقاضا، مدارک مربوطه و
منجمله اعلام رسمی و ثبتی کنسرسیوم تشکیل شده و اعضا کنسریوم و قدر سهم های مربوطه و دیگر اسناد در این خصوص اقدام نمایند.
|
8
|
آیا سهم هر یک از شرکت کنندگان مندرج در جدول 3 را میتوان به حداقل سهام 10 درصدی تغییر داد ؟
|
در تدوین و تصویب مصوبه الزام شرکت کنندگان برای حضور به میزان خاصی از سهم بری مدنظر نبوده و لذا این موضوع از جمله موضوعاتی است که حسب توافق در کنسرسیوم ها قابل بررسی است
|
9
|
اعمال سقف امتیاز برای دارندگان پروانه SAP امکان مشارکت بیش از دو SAP را غیرممکن کرده است. راهکار چیست؟
|
امتیازها با مطالعه و بررسی های کافی تعیین شده است که البته امتیازهای ردیف 2 و 3 جدول شماره 2 بازنگری شد و پس از اخذ مصوبه از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اطلاع رسانی میشود. اگرچه لازم به ذکر است که یکی از بنیانهای امتیازهای تعیین شده در جداول مذکور از آن بابت است که کنسرسیومی با قدرت هرچه بیشتر شکل گیرد.
|
10
|
در اختیار گرفتن حداقل 40% از سهام مشارکت برای کسب امتیاز فنی (حالت بهینه با 4 کنشگر در جدول 3 حاصل میشود) که این باعث بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری برای کنشگر مالی میشود.
|
هریک از کنشگران (مالی و یا فنی) سهم مربوط به خود را قاعدتاً باید پشتیبانی نمایند و بدیهی است که سهم کنشگر مالی در سرمایه آورده اش خلاصه میشود که اگرچه برای کنشگران فنی نیز سهام مشارکتی تعیین شده است.
|
11
|
شرکتهای SAP حاضر به انتقال زیرساخت و شبکه و تجهیزات فنی به کنسرسیوم و فروش در قالب کنسرسیوم و حاضر به سرمایه گذاری و مشارکت در آن نیستند.چگونه باید اقدام کرد؟
|
طرح تجاری هر شرکت/ کنسرسیوم به توانمندی چینش حلقه های اجرای موفق آن طرح باز میگردد و ضمن یادآوری این موضوع که مسله طرح شده موضوع مرتبط به اعضا/ متقاضیان داخل کنسرسیوم است، بر این موضوع تاکید مینماید که بازار حداقل منطقهای علاوه بر بازار داخلی در اختیار یک اپراتور ماهوارهای قرار دارد و همچنین بازارهای جدید این حوزه نظیر IoT از جمله مواردی است که ورود کننده به این حوزه باید به آن بیندیشد و یقیناً صِرف توجه به بازار موجودِ از قبل، که در دست خرده فروشان این صنعت قرار دارد، نمیتواند راهکار جلو برندهای باشد و در نهایت نیز چنانچه شرکت SAP یی در ذیل کنسرسیومی قرار گیرد یقیناً نفع اپراتور ماهوارهای که SAP ذیل آن قرار دارد مورد نظر آن SAP نیز خواهد بود و لذا موضوع یک نگاه مطلق یکطرفه نمیتواند باشد.
|
12
|
آورده کنشگران فنی و تضمین خرید پهنای باند از کنسرسیوم ظرف مدت مشخصی است که هنوز ساز و کار مشخصی برای ارائه تضامین مالی و اجرایی قابل قبول ارائه نشده است.
|
این موضوع و خرید پهنای باند از کنسرسیوم از جمله مواردی است که پس از پا گرفتن اپراتور ماهواره و نحوه ارائه سرویس تعیین میشود. اینکه همواره بازار تامین نیازمندیهای خود را از بازارِ با قیمت و کیفیت مناسب تامین میکند از جمله مواردی است که لازم است به آن توجه شود. لیکن یکی از نگاههای کلان در راه اندازی اپراتور ماهوارهای فی الواقع تامین نیازمندیهای پهنای باند داخل از طریق اپراتور داخلی ماهوارهای بوده و هست که در صورت عملکرد مثبت اپراتور ماهوارهای اقدامات بعدی در این خصوص بررسی و به عمل خواهد آمد
|
13
|
در خصوص تبصره 2 ماده 4 مصوبه: درصورتی که شرایط تمدید پروانه وجود نداشته باشد، سازمان موظف است حداقل نه (9) ماه قبل از پایان اعتبار پروانه مراتب را به دارنده پروانه منعکس نماید. در صورت عدم اعلام به منزله موافقت با تمدید است ؟
|
دارنده پروانه متقاضی تمدید؛ موظف است تا در صورت عدم اعلام سازمان در مدت نه (9) ماه قبل از پایان اعتبار پروانه موارد را رسماً از سازمان استعلام نماید
|
14
|
در خصوص بند 6 ماده 7 مصوبه: امکان ارایه پروانه به هریک از شرکتهای عضو مشارکت مدنی وجود داشته باشد.
|
با توجه به آنکه ماهیت کنسرسیوم شکل گرفته شده و اعضای آن باید تا انتهای اعتبار پروانه حفظ شوند لذا ارائه پروانه به نام یکی از شرکتهای عضو کنسرسیوم ممکن نیست.
|
15
|
در خصوص بند 1 ماده 10 مصوبه: برآورد سازمان برای حجم بازار داخلی چقدر است؟
|
در زمان تدوین مصوبه شماره 279 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نیاز به پهنای باند حدود یک گیگاهرتز برای سال 1404 پیش بینی شده بود اما یقیناً آن شرکت مطلع میباشد که پیشبینی ها بسته به زمان و مقتضیات آن و شرایط مربوطه قابل تغییر خواهد بود.
|
16
|
در خصوص بند 3 ماده 10 مصوبه: آیا امکان ارائه پخش فراگیر در خارج از مرز کشور بدون اخذ تاییدیه از مراجع ذیصلاح وجود دارد؟
|
هرگونه اقدامی در این خصوص با لحاظ پیوست امنیتی و در چارچوبهای قانونی کشور که در برگیرنده مواقع خاص نیز خواهد بود، قابل انجام است.
|
17
|
درخصوص بند 2 ماده 15 مصوبه: آیا امکان این وجود دارد که این بند شامل ارایه خدمات به مشتریان خارج از مرزهای جغرافیایی کشور نشود و شامل بند10-3 نیز نشود؟
|
موضوع در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات طرح و پس از اخذ نظر از کمیسیون اطلاع رسانی میشود.
|
18
|
جدول شماره 2 پیوست شماره 1 مصوبه: با توجه به منع قانونی بانکها برای بنگاهداری جدید و همچنین شمول تحریم آنها؛ پیشنهاد میشود جایگزین نمودن ارزش بازاریشرکتهای سرمایه گذاری داخلی و شرکتهای بورسی با حداقل 10 هزار میلیارد ریال شود.
|
با توجه به حذف بانکها با استناد به مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقاء نظام بانکی کشور؛ امتیازردیف 2 جدول شماره 2 بازنگری شد و پس از اخذ مصوبه از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اطلاع رسانی میشود.
|
19
|
آیا پروانه های ترانک رادیویی عمومی، FWA و پیمانکاران USO به جدول شماره 3 پیوست شماره 1 مصوبه اضافه میشود؟
|
پیمانکاران خدمات عمومی اجباری طرف قرارداد وزارت متبوع میباشند و براساس قرارداد و طبق نظر کارفرما امکان تغییر پیمانکار همواره محتمل است، لذا کمیته صرفاً با درخواست برای اضافه نمودن پروانه های ترانک رادیویی عمومی و FWA در جدول شماره 3 موافقت نمود که موارد به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات منعکس خواهد شد و پس از اخذ تصمیم کمیسیون موارد اطلاع رسانی خواهد شد.
|
20
|
ملاک اختصاص امتیاز در تبصره 2 ذیل جدول شماره 3 پیوست مصوبه، پروانه هست یا شرکت؟
|
با استناد به تبصره 2 ذیل جدول شماره 3 ملاک اختصاص امتیاز پروانه میباشد. لازم به توضیح است که هرکنشگری که براساس حضور از طریق هریک از ردیفهای جدول شماره 3 نسبت به کسب امتیاز مربوط به خود از آن ردیف موفق شد، آن امتیاز احراز شده برای وی درصورتی به کنشگر تخصیص مییابد که شرط تبصره 2 ذیل جدول 3 را نیز داشته باشد و در غیر اینصورت امتیاز کنشگر به صورت خطی کسر خواهد شد.
|
21
|
در ردیف 1 جدول شماره 5 پیوست شماره 1 مصوبه آیا ملاک صورتهای مالی تلفیقی یک شرکت هست؟
|
شاخص صورت مالی مرتبط با شرکت میباشد
|