کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در
مصوبه شماره 1 جلسه شماره 322 مورخ 1400/04/13
و در اجرای قانون سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395 "اصول حاکم بر صدور پروانه ارایه خدمات پستی غیردولتی" را تصویب کرد.
با عنایت به
مصوبه شماره 1 جلسه شماره 322 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
، قبل از هرگونه ارایه خدمات پستی، باید پروانه مربوط از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخذ شود.
خدمات موضوع این پروانه عبارتند از:
ارایه خدمات پستی به مشتریان در چارچوب مصوبات کمیسیون، استانداردها، قوانین و مقررات مربوط که شامل فرآیندهای قبول، پردازش، ارسال، توزیع و تحویل مرسوله پستی است.
مدت اعتبار پروانه، پنج (5) سال شمسی از تاریخ صدور آن است.
دامنه فعالیت انواع پروانه:
دارنده پروانه ارایه خدمات پستی بینالملل می تواند نسبت به ارایه خدمات پستی خارجه و داخله در چارچوب پروانه و سطح مربوط اقدام کند؛
دارنده پروانه ارایه خدمات پست داخلی، صرفاً می تواند نسبت به ارایه خدمات پستی داخله در چارچوب پروانه و سطح مربوط اقدام کند.
انواع سطوح ارایه خدمات و نقاط حضور:
متقاضی دریافت پروانه باید در زمان ارایه درخواست، نوع پروانه ارایه خدمات پست بینالملل و/یا داخلی و یکی از سطوح زیر را برای فعالیت خود انتخاب و به سازمان اعلام کند:
ردیف
|
سطح ارایه خدمات
|
نقاطی که دارنده پروانه ملزم به معرفی حداقل یک نقطه حضور برای قبول پستنامه و امانات پستی است
|
1
|
چهار
|
شهر های تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، رشت، کرج و اهواز
|
2
|
سه
|
تمامی مراکز استان ها
|
3
|
دو
|
تمامی شهرهای با جمعیت بالاتر از سی هزار نفر
|
4
|
یک
|
همه شهرها و روستاهای کشور
|
ارائه این خدمت به صورت
الکترونیکی می باشد.
۱. ثبتنام در پرتال سازمان و اخذ نام کاربری ازطریق
لینک ثبتنام پرتال سازمان
(در صورتیکه دارای نام کاربری میباشید، نیاز به ثبتنام مجدد نمیباشد)
2. ثبت در خواست در سامانه
" سامانه صدور پروانه ارایه خدمات پستی غیر دولتی" مندرج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان- قسمت خدمات الکترونیکی.
3. ارسال درخواست به سازمان
4. بررسی و تایید درخواست (در صورت عدم نقص مدارک و پاسخ مثبت تمامی استعلامات) توسط سازمان
5. پرداخت حق امتیاز و تهیه ضمانت نامه توسط متقاضی
6. دریافت و بررسی پیش نویس موافقت نامه ارسالی از سوی سازمان توسط متقاضی
7. بررسی و تایید موافقت نامه توسط سازمان
8. صدور پروانه ارایه خدمات پستی غیر دولتی
|
|
مدت زمان ارائه خدمت
60 روز پس از تکمیل مدارک و دریافت پاسخ تمامی استعلامهای لازم.
هزینه ارائه خدمت
پروانه ارایه خدمات پستی داخله و خارجه
ردیف |
سطح ارایه خدمات |
حق امتیاز (میلیارد ریال)* |
تسهیم درآمد (درصد از درآمد سالیانه) |
حق سازمان (درصد از درآمد سالیانه) |
هزینه ارایه خدمات اجباری USO (درصد از درآمد سالیانه) |
ضمانت حسن انجام تعهدات میلیارد ریال |
1 |
سطح چهار |
20 |
6 |
1 |
5 |
20 |
2 |
سطح سوم |
20 |
5 |
1 |
4 |
20 |
3 |
سطح دو |
15 |
3/5 |
1 |
2/5 |
20 |
4 |
سطح یک |
10 |
3 |
1 |
0 |
20 |
پروانه ارایه خدمات پستی داخله
ردیف |
سطح ارایه خدمات |
حق امتیاز (میلیارد ریال)* |
تسهیم درآمد (درصد از درآمد سالیانه) |
حق سازمان (درصد از درآمد سالیانه) |
هزینه ارایه خدمات اجباری USO (درصد از درآمد سالیانه) |
ضمانت حسن انجام تعهدات میلیارد ریال |
1 |
سطح چهار |
20 |
2 |
1 |
5 |
20 |
2 |
سطح سوم |
20 |
2 |
1 |
4 |
20 |
3 |
سطح دو |
15 |
1/5 |
1 |
2/5 |
20 |
4 |
سطح یک |
10 |
1 |
1 |
0 |
20 |
* حق امتیاز صدور پروانه برای سال 1400 است؛
در حال حاضر، این پروانه صادر نمی شود.