وضعیت شکایات کاربران از خدمات اینترنت در سال 96 اعلام شد

يكشنبه 5 شهريور 1396

سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: شکایت‌های کاربران در چهار بخش تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی در سامانه 195 ثبت شده است که از میان آنها موضوع تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده درصورت اثبات مصداق کم‌فروشی است، که درصد کمی از شکایت‌های ثبت شده در سامانه 195 در پنج ماهه اول سال 96 در حوزه خدمات اینترنت به آن اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه ثبت شکایت به معنای انجام تخلف نیست گفت: در بیشتر موارد پس از بررسی شکایت و رسیدگی به آن مشخص شده تخلفی انجام نشده است. این موضوع یکبار دیگر نیز در سال گذشته به طور ویژه به شکل میدانی بررسی شده که موردی مبنی بر تخلف کم‌فروشی در هیچکدام از اپراتورها مشاهده نشده است.
وی افزود: موضوع مربوط به سرعت کمتر از قرارداد، بیشترین سهم را در میان شکایت‌های ثبت شده دارد اما این موارد به محدودیت‌های فنی شبکه و موضوعاتی مانند ضریب به اشتراک‌گذاری خط و استفاده اشتراکی چند کاربر از یک خط اشتراک مربوط است که ارائه‌کنندگان خدمات براساس مقررات برای مشترکین اعمال می‌کنند.
فلاح با تاکید بر اینکه صیانت از حقوق مشترکان و شفاف‌سازی در این خصوص از اولویت‌های اصلی رگولاتوری است و حتی یک مورد شکایت در این حوزه حائز اهمیت است و باید رسیدگی شود، تصریح کرد: رگولاتوری در پی تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیته ویژه حمایت از حقوق کاربران حوزه ICT، به طور دقیق موضوعات مربوط به نحوه ارائه خدمات اینترنت و چارچوب آن را نه فقط در تهران بلکه در استانها نیز بررسی می‌کند اما اپراتورها نیز وظیفه دارند در مورد سوء استفاده‌های احتمالی از سرویسها مانند استفاده بدافزارها از حجم ترافیک کاربران، به مشترکان آموزش و اطلاع‌رسانی کافی را انجام دهند.
وضعیت شکایت‌های درج شده از اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت در چهار مورد ذکر شده در پنج ماهه اول سال 96، در جدول‌های زیر آمده است:

اپراتورهای همراه 

ردیف

نام اپراتور

تعداد کل شکایات

شکایات مرتبط با کم‌فروشی، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی

درصد مصادیق به "کل"

1

ایرانسل

2827

160

5.6

2

همراه اول

3100

166

5.3

3

رایتل

202

9

4.4

مجموع

6129

335

5.4

 

 

 

 

 

 

 

 

 اپراتورهای ثابت

ردیف

نام اپراتور

تعداد کل شکایات

شکایات مرتبط با کم‌فروشی، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی

درصد مصادیق به "کل"

1

انتقال داده‌های رهام داتک

62

15

24.1

2

مبین نت

112

25

22.3

3

حلما گستر خاورمیانه

50

11

22

4

آریا رسانه تدبیر (شاتل)

632

80

12.6

5

داده گستر عصر نوین

262

27

10.3

6

مخابرات ایران

4194

336

8.01

7

انتقال داده‌های نداگستر صبا (صبانت)

336

21

6.2

8

انتقال داد­ه­های آسیاتک

1814

97

5.3

9

پیشگامان توسعه ارتباطات

387

18

4.6

10

پارسان لین ارتباطات (پارس آنلاین)

475

19

4

11

داده‌پردازی فن­آوا

445

16

3.5

مجموع

8769

665

7.5

 

نظرخواهی تخصصی

Powered by Tetis PORTAL