پاسخ به پرسشها

چهارشنبه 25 اسفند 1395

جلسه پرسش و پاسخ مناقصه عمومی دو مرحله ای با ارزیابی کیفی به روش فشرده شماره 38/س/95 پیاده سازی و اجرای فنی سامانه شناسایی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم کارت مورخ 24/12/1395

بسمه تعالی
پاسخ به پرسشهای
جلسه پرسش و پاسخ مناقصه عمومی دو مرحله ای با ارزیابی کیفی به روش فشرده شماره 38/س/95
پیاده سازی و اجرای فنی سامانه شناسایی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم کارت
مورخ 24/12/1395


پرسش 1 : آیا برای انتخاب شرکتها در ابتدا لیست کوتاهی تهیه می شود و شرکت و راه حل ها ( solution ) ارائه شده از لیست انتخاب می گردند؟
پاسخ 1 : برای انتخاب پیمانکار در ابتدا شرکت از نظر کیفی ارزیابی می شود و بایستی صلاحیت شرکت در چارچوب قوانین و آئین نامه مناقصات تایید گردد. بعد از تایید شرکت، پیشنهاد ارائه شده ( Solution ) از سوی پیمانکار، توسط کمیته فنی و بازرگانی ارزیابی می گردد. پاکات قیمت شرکتهایی که حد نصاب لازم را از کمیته فنی بازرگانی اخذ و تایید امنیت را دریافت کنند باز شده و بر اساس قوانین و مقررات برنده مناقصه تعیین خواهد شد.

پرسش 2 : نحوه ارتباط با EIR و توپولوژی شبکه چگونه است؟
پاسخ 2 : یک EIR مرکزی که نسخه اصلی است در محل سازمان وجود دارد و سه نود محلی در محل سه اپراتور قرار دارند که در واقع نسخه Local از سامانه مرکزی هستند و هر Location Update که در سمت اپراتورها اتفاق می افتد به EIR Local که در سمت اپراتورها وجود دارد ارسال شده و سپس به EIR مرکزی ارسال می شود و در واقع یک دسترسی بصورت سیگنالینگی می باشد. . لازم به ذکر است Location Update فقط اطلاعات مربوط به IMSI Attach و Periodic Location Update را شامل می شود.

پرسش 3 : چه نوع سیاست هایی برای ترکیب IMEI/MSISDN/IMSI اعمال می شود و مرجع اعلام این سیاستها کجا است؟
پاسخ 3 : سیاستها در بخش اسناد مناقصه و در شرح خدمات پروژه آورده شده است و بایستی در Application های تهیه شده اعمال گردد. لازم به ذکر است کمیته ای متشکل از نمایندگان سازمان، اپراتورها، وزارت صمت،ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز و پیمانکار جهت کنترل اجرای پروژه ایجاد خواهد شد.

پرسش 4 : با توجه به اینکه طبق شرح خدمات پروژه روش انجام شرح خدمات بایستی به تایید کارفرما برسد، آیا راه حل خاصی از سوی سازمان انتخاب شده است و یا پیمانکار باید تائیدیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بگیرد؟
پاسخ 4 : این پروژه به صورت پایلوت اجرا شده است اما پیمانکار ملزم نیست که دقیقا همان راه حل ها ( Solution ) پایلوت را اجرا نماید. اما روش انجام شرح خدماتی مورد تائید است که حتما در کشور دیگری اجرا شده باشد و نیازمندی های شرح خدمات را تامین نماید.

پرسش 5 : آیا برای بالا بردن ضریب اطمینان امکان استفاده از دو سایت در تهران و یک سایت پشتیبان برای مواقع و زمان بروز حوادث غیر مترقبه ( disaster ) در سایر استانها وجود دارد؟
پاسخ 5 : باید حتما سایت EIR مرکزی و لوکال در سمت اپراتور به صورت Redundant Full بوده و همچنین برای Disaster Recovery نیز در یک نقطه دیگر یک سایت stand by در نظر گرفته شود.

پرسش 6 : نحوه گزارش گیری از اطلاعات موجود در EIR مرکزی که بصورت آرشیو نگه داری می شود، چگونه بایستی باشد؟
پاسخ 6 : اطلاعات بانک IMEI و همچنین گزارشات مورد نیاز اعلام شده بایستی در طول مدت زمان 5 سال قابل در دسترس باشند. پیش بینی می شود این آرشیو قابلیت ذخیره اطلاعات حدود 2 میلیارد رکورد را داشته باشد. تخمین حجم داده‌ها باید بر اساس 100000TPS صورت گیرد. پیمانکار باید تمهیدات لازم برای توسعه سیستم در صورت لزوم را باید در نظر بگیرد.

پرسش 7 : آیا سرفصل های تست نفوذ و تست بار دیده شده است؟
پاسخ 7 : تست نفوذ و تست بار الزامی بوده و بایستی حتما اجرا شود.

پرسش 8 : مشخصات پورتهای Diameter چگونه است؟
پاسخ 8 : Diameter فقط برای Location Update است که یک اینترفیس استاندارد S13است و در 3GPP مشخصات آن کامل آورده شده است.

پرسش 9 : در خصوص Redundancy در سمت اپراتورها چگونه است؟
پاسخ 9 : بایستی full redundancy در سمت اپراتور در نظر گرفته شود و راه حل به گونه ای باشد که چند سرور در سمت اپراتور در نظر گرفته شود به گونه ای که از طریق ابر IP در صورت افلاین شدن سرور اصلی، سرور دیگر جایگزین شود.

پرسش 10 : آیا این پروژه در حوزه های بانکی و IOT را هم شامل می شود؟
پاسخ 10 : هر تجهیزی که در داخل شبکه فعال شود در ابتدا IMSI Attach انجام میشود و در EIR که پیاده سازی آن بر عهده پیمانکار است قابل تشخیص است.لذا پیمانکار اجازه فعال شدن هر نوع تجهیزی را در شبکه می دهد و باید از طریق سیستم های کشف تقلب تشخیص بدهد که تقلبی صورت گرفته است.

پرسش 11 : Call Centre در چه محدوده ای باید باشد؟
پاسخ 11 : مهمترین دغدغه سازمان این است که پاسخگویی به مشترکین به نحو احسن انجام شود. پیمانکار باید تا 5 سال مرکز پاسخویی داشته باشد. پیمانکار می تواند Call Centre را خودش ایجاد نماید یا اینکه از مراکز Call Centre دیگر استفاده نماید و یا از ظرفیت داخلی خود و یا اپراتور دیگر استفاده نماید. تا حد امکان باید راه حل های ارائه شده از سوی شرکت مشکلات کمتری داشته باشد و منجر به تماس کمتر مردم شود. Call Centre ها بایستی پاسخگوی مردمی باشند و گزارش گیری های مورد نیاز را نیز انجام دهند.

پرسش 12 : چه تائیدیه ای برای اجرای پروژه مذکور در یک کشور خارجی لازم است؟
پاسخ 12 : شرکت بایستی یک گواهی و مستندی ارائه نماید که این طرح را قبلا در کشور دیگری اجرا نموده است . این گواهی می تواند به تائید کنسولگری ایران در آن کشور برسد.

پرسش 13 : در خصوص IMEI کپی شده و نامعتبر در بازار چگونه برخورد شود؟
پاسخ 13 : طرح شناسایی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم کارت شامل سامانه شناسایی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم کارت مستقر در محل کارفرما است که زوج IMEI/MSISDN را از سامانه جامع تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می نماید. مکانیزم عملکرد سامانه برای جلوگیری از فعالیت IMEI نامعتبر، تکراری و شبیه سازی شده در شبکه مخابراتی می باشد، هر دستگاهی (IMEI) که بخواهد برای اولین بار به شبکه اتصال یابد (یا در اتصالات بعدی به شبکه مخابراتی)، سامانه به صورت خودکار با استفاده از شماره تلفن همراه مشترکین و یا شناسه سیم کارت (MSISDN/IMSI) به همراه شناسه دستگاه (IMEI)، ترکیب یکتایی را تولید می کند لذا اعمال سیاست ها بر روی تجهیز دارای سیم کارت به واسطه شناسایی این ترکیب خواهد بود.

پرسش 14 : Availability چه اندازه است؟
پاسخ 14 : 99/99 درصد باید باشد.

پرسش 15 : آیا سقف و کف برای تعداد تماس ها در شرح خدمات دیده شده است؟
پاسخ 15 : بله، در شرح خدمات ذکر شده است.

پرسش 16 : آیا در قسمت EIR مرکزی نیازی به تعیین هر IMEI هست؟
پاسخ 16 : اطلاعات IMEI ها از وزارت صمت و همچنین بانک IMEI که در سازمان هست دریافت خواهد شد.

پرسش 17 : ایا سازمان از GSMA نیز اطلاعات IMEI را چک می کند؟
پاسخ 17 : بله

پرسش 18 : ایا کنسرسیوم با سایر شرکتها اجباری است؟
پاسخ 18 : خیر

پرسش 19 : آیا امکان تمدید مهلت پاکات وجود دارد؟
پاسخ 19 : در صورت تمدید شدن اعلام خواهد شد.

پرسش 20 : سامانه CRM با چه سامانه هایی در ارتباط است؟
پاسخ 20 : با کلیه سامانه مورد درخواست سازمان از جمله سامانه 195 و سامانه های سمت وزارت صمت

پرسش 21 : مدت زمان گارانتی License ها چقدر است؟
پاسخ 21 : حداقل 5 سال

پرسش 22 : آیا Source Codeها الزامی است؟
پاسخ 22 : خیر

 

نظرخواهی تخصصی

Powered by Tetis PORTAL